مقالات

آشنایی با دیوار سبز مصنوعی

حتما شما هم دیوارهای پوشیده شده با گیاهان را در سطح شهر و یا در بعضی ساختمان ها دیده اید. برخی از این دیوارهای سبز، توسط رشد و گسترش گیاهان رَوَنده و چسبنده مثل انواع پیچک بوستون (پیچک ژاپنی یا مو چسب)، پاپیتال، گل ساعتی، یاس، پیچ اناری، خزه و… به وجود آمده اند.برای آشنایی با دیوار سبز مصنوعی پیشنهاد میکنیم مقاله زیر را مطالعه نمایید.

دیدن گیاهان زنده و سبز بر روی دیوار، همیشه جذاب و غافلگیر کننده است؛ زیرا انسان همیشه عادت داشته تا گیاهان را در سطح تخت و افقی زمین ببیند.
اکثریت مطلق گیاهان جهان بر روی زمین رشد و نمو می کنند؛ ولی بعضی از گونه ها، استعداد و علاقه عجیبی به رشد و زندگی بر روی سطوح عمودی دارند. سطوحی مانند دیواره های سنگی کوه ها، دیواره های سنگی شکاف ها و حفره های پایین تر از سطح زمین، تنه درختان غول آسا و بناهای ساخته شده به دست انسان.
ولی تفاوت دیوار سبز طبیعی با دیوار سبز مصنوعی در چیست؟ مسلماً پاسخ کوتاه در طبیعی و مصنوعی بودن گیاهان موجود در این نوع دیوارهاست. ولی این فقط ظاهر بدیهیِ امر است و تفاوت های این دو پدیده بسیار گسترده هستند. در اینجا برخی از برتری های دیوار سبز مصنوعی را نام می بریم:

عدم نیاز به آب و حذف تمام سیستم تامین، لوله کشی، پمپاژ، ذخیره، تصفیه و…
عدم نیاز به هوا؛ هوای آلوده و پر گرد و غبار، باعث خراب شدن آن نمی شود
عدم نیاز به نور
عدم نیاز به تغذیه و کود
عدم نیاز به سمپاشی بر ضد بیماری ها و آفات
عدم نیاز به هرَس و کنترل رشد
عدم نیاز به بازکاشت
عدم نیاز به عایق کاری بستر در مقابل رطوبت
عدم نیاز به سازه مقاوم و گران قیمت؛ به دلیل وزن سبُک
نگهداری و نظافت بسیار آسان، سریع و کم هزینه
زیبایی و شادابی در تمامی طول سال و شرایط آب و هوایی سخت
قابلیت نظافت آسان و ماندگاری بسیار طولانی مدت
قیمت بسیار پایین تر نسبت به گیاهان طبیعی
نصب و اجرای آسان، سریع و کم هزینه
پیشنهاد میکنیم در ادامه مقاله چمن مصنوعی و دیوار سبز؛ هدیه‌های بهشتی را مطالعه نمایید

 

 

 

دیوار سبز مصنوعی در کنار استخر شنا

 

 

در جهان، نام های دیگری نیز برای دیوار سبز طبیعی مورد استفاده قرار می گیرد از جمله، باغ عمودی، دیوار زنده، دیوار تنفس کننده، جنگل شهری و…
اما اصطلاحاتی همچون باغ عمودی یا vertical garden، دیوار زنده یا living wall، دیوار تنفس کننده یا breathing wall، به طور ویژه برای دیوار سبز ساخته شده با گیاهان زنده و طبیعی به کار می رود. ولی همان طور که می دانید، دیوار سبز می تواند طبیعی یا مصنوعی باشد که در این فرصت قصد داریم، به نوع مصنوعی دیوار سبز بپردازیم.
دیوار سبز مصنوعی چیست؟
همان طور که می دانید، فضای سبز بر روی سطح زمین و در جهت افقی ایجاد می شود؛ مثل کاشت گیاهان در باغچه و یا استفاده از گلدان در حیاط و داخل منزل.

 

 

 

دیوار سبز مصنوعی در یک گالری هنری

 

ولی در دهه های اخیر، با تغییر و تحولاتی که در سبک زندگی انسان رخ داده، فضای موجود برای کاشت و نگهداری گیاهان بسیار محدود شده و چاره ای جز استفاده از سطوح و فضای عمودی ساختمان ها باقی نمی ماند.
اکثر مردم سطوح عمودی ساختمان را با عنوان دیوار می شناسند که البته صحیح است؛ ولی با استفاده از سازه های سبک و تمهیدات ویژه می توان حتی در جایی که دیوار وجود ندارد، یک فضای سبز عمودی برپا کرد.
به دلیل اجرای فضای سبز عمودی بر روی دیوار، این پدیده دیوار سبز یا green wall نام گرفت. ایجاد و نگهداری دیوار سبز با استفاده از گیاهان طبیعی، بسیار پر هزینه و گران قیمت است و به همین دلیل بود که دیوار سبز مصنوعی ابداع شد و مورد استقبال فراوان مشتریان کالاهای لوکس تزئینی قرار گرفت.

مقالات مرتبط:

چمن مصنوعی

چمن مصنوعی تزئینی

چمن مصنوعی دکوراتیو

چمن مصنوعی دیوار سبز