مقالات

زیرسازی چمن مصنوعی

زیرسازی چمن مصنوعی

یکی از سوالات پرتکرار در مورد نصب چمن مصنوعی این است که این چمن بر روی چه سطوحی قابل نصب است؟!. با توجه به این موضوع که چمن مصنوعی در کاربری‌های متفاوتی مانند تراس منازل، حیاط و باغچه، فضای بین سنگ، مدارس و زمین بازی قابل استفاده است، سوالات زیادی در مورد زیرسازی چمن مصنوعی و نحوه اجرا آن برای کاربران مطرح می‌شود وحتی ممکن است آنها نگرانی‌هایی در این زمینه داشته باشند.

به طور مثال کسی که می‌خواهد از چمن مصنوعی در تراس استفاده کند، عموما این نگرانی را دارد که آیا آب بر روی سطح چمن مصنوعی تراس باقی می‌ماند یا خیر! و یا کسی که می‌خواهد از این چمن در حیاط استفاده کند در این مورد سوال دارد که آیا باید حتما سطح زیرین چمن مصنوعی بتون شود؟!  همچنین، مسئولین مدارس، که یکی از مشتریان ویژه چمن مصنوعی به حساب می‌روند، در این مورد سوال دارند که آیا نصب چمن مصنوعی بر روی آسفالت امکان پذیر است؟! و آیا یا فرورفتگی‌های سطح زمین بر روی سطح چمن مصنوعی نمایان می‌شود؟

گروه چمنزار این بخش را برای شما تنظیم کرده است تا شما را با نحوه زیرسازی چمن مصنوعی در کاربری‌های مختلف آشنا کند و به این سوال همیشگی پاسخ دهد که نصب چمن مصنوعی بر روی چه سطوحی امکان پذیر است!

 

زیرسازی چمن مصنوعی در تراس منازل
با توجه به این موضوع که سطح تراس منازل سطحی نفوذ ناپذیر از سنگ و یا سرامیک است و آبرویی در این سطح برای خروج آب تعبیه شده است، این سطح، سطحی آماده و ایده‌آل برای نصب چمن مصنوعی به شمار می‌رود و نیازی نیست اقدامات جانبی دیگری برای زیرسازی چمن مصنوعی در این سطح انجام پذیرد. بر روی سطح تراس شیبی وجود دارد که آب را به سمت آبرو هدایت می‌کند، بنابراین اگر آبی بر روی سطح چمن مصنوعی ریخته شود، این آب نیز به سرعت از سطح چمن مصنوعی خارج می‌شود.

 

نکته بسیار مهمی که در خرید چمن مصنوعی تراس باید به آن توجه داشته باشید این است که چمن مصنوعی نباید دارای زهکش باشد. زیرا سوراخ‌های زهکش سبب می‌شوند که آب از روی چمن مصنوعی به سطح زیره چمن انتقال داده شود و همین امر زمینه ساز بروز کپک و شوره در سطح چمن مصنوعی می‌گردد.

زیرسازی چمن مصنوعی در حیاط و یا باغچه

زیرسازی چمن مصنوعی برای نصب در حیاط و یا باغچه به دو صورت انجام می‌شود. برخی از حیاط‌ها دارای سطحی بتونی هستند که سطحی نفوذ ناپذیر به شمار می‌رود. در هنگام نصب چمن مصنوعی این موضوع باید در نظر گرفته شود که آیا آب بروی سطح بتونی باقی می‌ماند یا خیر! (که در اصلاح تخصصی به آن تله آب گفته می‌شود).

برای شناسایی تله آب باید آزمایشی قبل از نصب چمن مصنوعی صورت گیرد. ابتدا بر روی سطح بتونی آب ریخته می‌شود تا تله‌های آبی مشخص گردند. سپس با سیمان این تله‌ها لکه‌گیری می‌شوند. اگر تعداد این لکه‌ها زیاد باشد باید زیرسازی چمن مصنوعی به طور کامل صورت گیرد و یکی از بهترین روش‌ها استفاده از زیرسازی شنی است. این زیرسازی یک روش سریع، ارزان قیمت و مستحکم برای نصب چمن مصنوعی است.

با توجه به اینکه این نوع زیرسازی نکات بسیاری را در بر می‌گیرد که در حوصله این متن نیست، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد زیرسازی چمن مصنوعی با استفاده از روش شنی می‌توانید با کارشناسان چمنزار در ارتباط باشید.

همچنین، عزیزانی که تصمیم دارند از چمن مصنوعی در باغچه استفاده کنند، اگر سطح باغچه از جنس نفوذپذیر و خاکی است می‌توانند این خاک را با شن ترکیب کنند. سپس این ترکیب غلتک خورده می‌شود و سطحی صاف و یک دست برای زیرسازی چمن مصنوعی ایجاد می‌شود که می‌توان چمن مصنوعی را بر روی آن نصب کرد. در واقع، یکی از سوالات پرتکرار این است که آیا می‌توان چمن مصنوعی را بر روی بستر خاک اجرا کرد؟ که پاسخ به این سوال با توجه به توضیحاتی دادیم مثبت است.

بعد از زیرسازی چمن مصنوعی یک لایه ژئوتکس بر روی سطح زمین پهن می‌گردد. این لایه یک لایه نمدی شکل است که انعطاف پذیری سطح چمن مصنوعی را بالا می‌برد. پس از آن، لایه‌های چمن مصنوعی بر روی این لایه نمدی شکل پهن می‌گردند و با استفاده از چسب سمینگ تیپ و پلی اورتان به یکدیگر متصل می‌شوند.

پس از نصب چمن مصنوعی بر بستر خاک، سیلیس به این چمن اضافه می‌گردد تا ایستایی آن بالا رود. در پایان دور تا دور چمن مصنوعی مهار می‌شود. گروه چمنزار برای مهار چمن مصنوعی دور تا دور آن را تا عرض بیست سانت سیمان می‌کند.

البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که برای مهار چمن مصنوعی می‌توان از میخ دوپا نیز استفاده کرد. اما ممکن است به مرور زمان پس از استفاده از چمن مصنوعی این میخ‌ها خارج شوند و در نتیجه خطر آسیب وجود دارد.

پس از نصب چمن مصنوعی بر روی بستر خاک به راحتی می‌توان از این چمن استفاده کرد و حتی اجسام سنگین بر روی آن قرار داد.

 

زیرسازی چمن مصنوعی برای کاربری بین سنگ
یکی از متداول‌ترین کاربری‌های چمن مصنوعی در فضای بین سنگ است. در این میان یکی از سوالات پرتکرار این است که زیرسازی چمن مصنوعی برای نصب چمن در فضای بین سنگ به چه صورت باید انجام پذیرد؟. سیمان یا نرمه بهترین روش برای زیرسازی چمن مصنوعی در کاربری بین سنگ است. زیرا عمق بین سنگها باید به یک سانت برسد تا بتوان چمن مصنوعی را در آن نصب کرد.

 

زیرسازی چمن مصنوعی در حیاط مدارس
یکی از کاربری‌های ویژه چمن مصنوعی استفاده از آن در حیاط مدارس است. با توجه به این موضوع که اغلب حیاط‌های مدارس پوششی آسفالتی و یا موزاییکی دارند، این سوال مطرح می‌شود که آیا امکان نصب چمن مصنوعی بر روی آسفالت و یا پوشش موزاییکی وجود دارد؟!

در پاسخ به شما باید بگوییم که نصب چمن مصنوعی در این فضا کاملا امکان پذیر است، اما مواردی مانند شیب مناسب برای خروج آب، ایجاد سطحی یکدست و شناسایی تله‌های آبی باید قبل از نصب چمن مصنوعی در نظر گرفته شوند. سپس بعد از رفع این موارد، چمن مصنوعی در این فضا نصب می‌شود و محیطی ویژه را برای دانش‌آموزان ایجاد می‌کند.

 

زیرسازی چمن مصنوعی برای زمین بازی و زمین‌های ورزشی
زمینهای بازی و زمینهای ورزشی معمولا در متراژهای بزرگ طراحی می‌شوند. زیرسازی چمن مصنوعی در این فضاها به دو روش نفوذپذیر و نفوذناپذیر انجام می‌شود. روش نفوذ پذیر که همان زیرسازی شنی است روشی آسان‌تر، دقیق‌تر و ایمن‌تر برای اجرای چمن مصنوعی است. در ادامه به معرفی دو روش نفوذ پذیر و نفوذناپذیر می‌پردازیم.

 

زیرسازی چمن مصنوعی به روش سطح سخت و غیر قابل نفوذ
این نوع زیرسازی که بر روی سطوح سخت مانند ملات سیمان، بتون مگر، آسفالت، سنگفرش، سرامیک و یا هر نوع متریال سخت مشابه انجام می گیرد مورد توجه بسیاری از کاربران پروژه های زمینهای بازی و ورزشی قرار گرفته است. دلیل این استقبال را میتوان در دسترس بودن و فراگیر بودن سطوح سخت عنوان کرد. در این روش زه کشی آب تنها با روش شیب بندی انجام میگیرد. یعنی شیب زمین باید به گونه‌ای طراحی شود که آب را از سطح زمین به خارج انتقال دهد. بنابراین استفاده از این روش در پروژه هایی با متراژ بسیار زیاد میسر نخواهد بود.

زیرسازی چمن به روش سطح نفوذ پذیر
در این روش، از متریال نفوذپذیر مانند خاک طبیعی، شن، ریگ و قلوه سنگ برای زیرسازی چمن مصنوعی استفاده می‌شود. اگر بخواهیم زیرسازی چمن مصنوعی را برای زمینهای ورزشی مانند زمین فوتبال انجام دهیم، ضوابط و جزئیات اجرایی و فنی این نوع زیرسازی توسط فیفا تدوین می‌شود و هدف آن، افزایش سطح کیفی بازی فوتبال و مطابقت با استاندارهای معتبر جهانی است. یادآور می شویم فیفا هیچ روش دیگری را برای زیرسازی تائید نمی‌کند و مزایای روش نفوذپذیر  را برتر از سایر روش‌ها می‌داند!

مراحل اجرای زیرسازی چمن مصنوعی با در سطح نفوذ پذیر
مراحل زیرسازی چمن مصنوعی در سطوح نفوذ پذیر به شرح زیرند:

ابتدا پوشش گیاهی تا عمق مورد نظر حذف می‌گردد که روش‌های مختلفی برای گیاه زدایی وجود دارد.
در مرحله بعدی با استفاده از مخلوط کوهی و غلتک زنی و متراکم سازی، لایه‌ی چسبنده ایجاد می‌گردد.
پس از آن لایه‌های مختلفی از شن و ترکیب شن و ماسه دپو و تسطیح می‌گردد.
در اینجا زیرسازی چمن مصنوعی انجام شده و سطح کار، آماده‌ی اجرای چمن مصنوعی خواهد بود.
مزایای روش زیر سازی چمن مصنوعی
در اینجا به اختصار به مزایای زیرسازی چمن مصنوعی می‌پردازیم:

هدایت آب به مجاری و کانال‌های ویژه
قابلیت تغییر کاربری زمین با کمترین هزینه (در صورت لزوم)
افزایش طول عمر و ماندگاری چمن مصنوعی
جلوگیری از آسیب به بکینگ (لایه زیره) چمن مصنوعی
خروج آب به طور کامل و رفع مشکل پوسیدگی های ناشی از رطوبت

مقالات مرتبط:

چمن مصنوعی

چمن مصنوعی تزئینی

چمن مصنوعی ورزشی

اجرا و نصب چمن مصنوعی