مقالات

ضد حریق بودن چمن مصنوعی

ضد حریق بودن چمن مصنوعی

در دنیای مدرن امروز استفاده از چمن مصنوعی به دلیل مزایایی که نسبت به چمن طبیعی دارد بسیار رایج است و از آن در محیط های بسته مثل مهد کودک ها، ادارات و همچنین در محیط های باز مانند حیاط، تالار ها، رستوران ها، زمین های ورزشی و … استفاده می شود که در مقابل شرایط جوی مثل برف و باران و آفتاب مقاومت دارد اما اکنون این سوال پیش می آید که آیا چمن مصنوعی در برابر آتش نیز مقاوم می باشد یا در آتش شعله ور خواهد شد و یا به عبارتی چمن مصنوعی ضد حرق است یا خیر؟ در ادامه برای پاسخ به این سوال با ما همراه باشید.
آیا چمن مصنوعی ضد حریق است؟
یکی از مهم ترین اصول در محوطه سازی امنیت می باشد . چمن مصنوعی به علت دارا بودن خاصیت نرمی و انعطاف پذیر بودن و همچنین ضربه پذیری گزینه مناسبی جهت انتخاب به عنوان کفپوش در انواع محوطه ها می باشد.چمن مصنوعی ورزشی از آسیب های جدی به ورزشکاران در زمین های بازی جلوگیری می کند. از سوی دیگر انواع استاندارد این محصول در مقابل نور خورشید و گرمای هوا مقاوم هستند و صدمه نمی بینند. حتی در مناطقی که آب و هوای گرم و خشکی دارد هم می توان از این کفپوش برای فضای بیرونی استفاده کرد .حال برای کاربری که قصد خرید این محصول را دارد این سوال پیش می آید که آیا چمن مصنوعی ضد حریق بوده و آیا قابلیت اشتعال دارد یا خیر؟

چمن مصنوعی یک محصول با ترکیبات آلی است که از دو ماده اصلی پروپیلن و پلی اتیلن ساخته شده. این مواد در مقابل آتش حساس هستند. انواع چمن مصنوعی مقاومت بالایی در برابر تغییرات دمایی دارند ولی این به هیچ عنوان به معنی ضد حریق بودن چمن مصنوعی نیست .الیاف این کفپوش بافتی از جنس پلاستیک دارد و همه آگاه هستیم که پلاستیک قابلیت مقاومت در برابر آتش را ندارد. برخی از شرکت های تولید کننده با اضافه کردن موادی در ترکیبات الیاف چمن مصنوعی ضریب مقاومت آن را در برابر آتش افزایش داده اند. پس وقتی حرف از ضد حریق بودن چمن مصنوعی یا مقاومت آن در برابر آتش می شود بدین معنی است که کفپوش شما وقتی در معرض آتش قرار گیرد برای مدت طولانی در شعله های آتش نمی سوزد و شعله ور نخواهد شد اما با بالا رفتن دما به تدریج  سطح آن سوخته و ذوب می شود. بنا بر این با این که چمن مصنوعی قابلیت مقاومت در برابر شعله ور شدن آتش دارد اما ضد حریق نبوده و باید از بر خورد مستقیم آتش با این کفپوش با دوام جلوگیری کرد.

 

نکاتی برای جلوگیری از حریق چمن مصنوعی
همانطور که پیشتر تر گفتیم حرارت بالا و مجاورت آتش با چمن مصنوعی موجب ذوب شدن آن می شود. بنابراین اگر محوطه حیاط یا ویلای خود را با این کفپوش زیبا زینت داده اید هرگز از باربیکیو، منققل و دیگر وسایل مشابه بر روی آن استفاده نکنید. همچنین توجه داشته باشید انداختن ته سیگار بر روی چمن مصنوعی باعث ایجاد آسیب جدی بر روی سطح و الیاف آن می شود.

 

ضد حریق بودن چمن مصنوعی و شعله ور نشدن آن دلیل بر مجاز بودن استفاده مستقیم از شعله آتش بر روی آن نیست. توجه داشته باشید آتش سوزی هایی که در مجاورت چمن مصنوعی رخ می دهد هم می تواند به سطح چمن کشیده شوند و باعث سوختن و ذوب شدن آن شوند.

اگر بخش هایی از چمن مصنوعی در اثر اتفاقاتی نظیر سوختن بر اثر انداختن ته سیگار و یا تکه های زغال منقل و باربیکیو دچار آسیب شد امکان ترمیم آن وجود دارد و نیاز به تعویض کل کفپوش نیست. شما می توانید قسمتی که دچار سوختگی شده را از سطح کفپوش جدا کرده و الیاف نو را جایگزین و نصب کنید تا زیبایی محوطه حفظ شود و هم کفپوش شما دوام و عمر بالاتری را دارا باشد.

پس به این نکته مهم توجه کنید که قیمت چمن مصنوعی تاثیری بر ضد حریق بودن چمن مصنوعی ندارد وهیچ گاه مواد اشتعال زا، باربیکیو، منقل، آتش، زغال داغ و ته سیگار را در مجاورت آن قرار ندهید و حتما حداقل تا فاصله ۵ متری از آن مواد اشتعال زا و آتش روشن نکنید.

 

ضد حریق شدن چمن مصنوعی با استفاده از شن
در محوطه سازی های مختلف و اجرای چمن مصنوعی در حیاط منازل و ویلاهای شخصی  استفاده از اقدامات امنیتی بسیار ضرورت دارد. با استفاده از یک لایه شن بر روی چمن مصنوعی حیاط  می توان مانع از آتش سوزی شد و باعث ضد حریق بودن چمن مصنوعی شد و به راحتی از پیک نیک و منقل کباب و باربیکیو بر روی آن استفاده کرد. عملکرد شن بر روی چمن مصنوعی بدین گونه است که مانع انتقال گرما به کف چمن شده و از آتش سوزی جلوگیری می کند. لازم به ذکر است که از شن چمن مصنوعی در فضای بسته و منازل مسکونی هر گز نمی توان استفاده کرد.

مقالات مرتبط:

چمن مصنوعی

چمن مصنوعی تزئینی

چمن مصنوعی ورزشی

چمن مصنوعی فوتبال

چمن مصنوعی فوتسال

اجرا و نصب چمن مصنوعی

ترمیم و تعمیر چمن مصنوعی

نگهداری چمن مصنوعی

نمایندگی فروش چمن مصنوعی

چمن مصنوعی مدارس

چمن مصنوعی تراس

چمن مصنوعی حیاط