مقالات

نصب چمن منصوعی روی بستر خاک

نصب چمن منصوعی روی بستر خاک

آیا نصب چمن مصنوعی بر بستر خاک امکان پذیر است؟
چمن مصنوعی از زمان ورودش به بازار تا به حال در فضاهای متعددی مورد استفاده قرار گرفته است و توانسته است تحولی عظیم در زمینه زیباسازی محیط به وجود بیاورد. بسیاری از افراد تمایل دارند که چمن مصنوعی را بر روی بستر خاک نصب کنند و در این زمینه سوالات زیادی برای آنها مطرح می‌شود. برخی از این سوالات به شرح زیرند:

آیا نصب چمن مصنوعی بر بستر خاک امکان پذیر است؟
آیا نصب چمن مصنوعی بر بستر خاک سبب انتقال آلودگی از خاک به سطح چمن مصنوعی نمی‌شود؟
آیا چمن مصنوعی بر بستر خاک مستحکم نصب می‌شود؟
گروه چمنزار این بخش را برای شما تنظیم کرده است تا شما را با روش نصب چمن مصنوعی بر بستر خاک آشنا کند و به تمامی سوالات شما در این زمینه پاسخ دهد.

 

نصب چمن مصنوعی بر بستر خاک، متد روز در کشورهای پیشرفته جهان
امروزه، کشورهای پیشرفته در جهان نصب چمن مصنوعی بر بستر خاک را روشی مناسب و قابل قبول برای ایجاد فضای سبز در محیط می‌دانند. زیرا بتون و یا آسفالت سبب می‌شوند که بخشی از طبیعت از بین رود و ظاهری خشک در فضا به وجود آید. بهتر است بدانید در کشورهای اروپایی چمن مصنوعی به عنوان بهترین پوشش برای سطوح مختلف انتخاب شده است. زیرا این محصول علاوه بر ایجاد محیطی سبز، به حفظ آرامش و جلوگیری از بروز استرس و اضطراب کمک می‌کند. شما به راحتی می‌توانید از چمن مصنوعی در حیاط باغچه و یا زمین بازی استفاده کنید و برای نصب آن نیاز به آسفالت کردن و یا بتن کردن زمین ندارید.

 

آماده سازی زمین برای نصب چمن مصنوعی بر بستر خاک
همانطور که تا به حال در مقالات مختلف بدان اشاره کردیم، آماده سازی زمین اهمیت بسیار زیادی در نصب چمن مصنوعی دارد. زیرا اگر آماده سازی زمین به درستی صورت نگیرد، سبب می‌شود که آب بر روی سطح چمن مصنوعی جمع شود و همین امر استفاده از این چمن را غیرممکن می‌سازد. برای نصب چمن مصنوعی بر بستر خاک، ابتدا باید خاک علف زدایی گردد. برای انجام اینکار خاک به ارتفاع ۱۰ تا ۱۵ سانت از سطح زمین خارج می‌گردد تا هرگونه علف و یا گیاهی که ممکن است در زیر آن رشد کرده باشد و از خاک خارج نشده باشد، مشخص شود.

 

PrevNext

۱۲۳۴

سپس بر روی این خاک آب ریخته می‌شود تا به طور کامل نشست کند. پس از این مراحل، از خاکهای نفوذ پذیر برای پوشش و پر کردن فضای خاک استفاده می‌شود. بهتر است بدانید تنها خاک نفوذ پذیر در ایران ترکیب شن و ماسه ۰ تا ۱۵ است. این ترکیب وقتی بر روی خاک باغچه ریخته می‌شود نفوذ پذیری آن را بالا می‌برد و با قفل شدن این مواد در خاک، بستر مناسب برای نصب چمن مصنوعی فراهم می‌گردد.

 

روش انجام کار
پس از آنکه زیرسازی‌های اولیه انجام شد، سطح خاک و ترکیب شن و ماسه با استفاده از غلتک صاف می‌شود و شیب ملایمی بر روی زمین ایجاد می‌شود. سپس یک لایه ژئوتکس بر روی سطح زمین پهن می‌گردد. این لایه یک لایه نمدی شکل است که انعطاف پذیری سطح چمن مصنوعی را بالا می‌برد. پس از آن، لایه‌های چمن مصنوعی بر روی این لایه نمدی شکل پهن می‌گردند و با استفاده از چسب سمینگ تیپ و پلی اورتان به یکدیگر متصل می‌شوند. پس از نصب چمن مصنوعی بر بستر خاک، سیلیس به این چمن اضافه می‌گردد تا ایستایی آن بالا رود. در پایان دور تا دور چمن مصنوعی مهار می‌شود. گروه چمنزار برای مهار چمن مصنوعی دور تا دور آن را تا عرض بیست سانت سیمان می‌کند.

 

البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که برای مهار چمن مصنوعی می‌توان از میخ دوپا نیز استفاده کرد. اما ممکن است به مرور زمان پس از استفاده از چمن مصنوعی این میخ‌ها خارج شوند و در نتیجه خطر آسیب وجود دارد. پس از نصب چمن مصنوعی بر روی بستر خاک به راحتی می‌توان از این چمن استفاده کرد و حتی اجسام سنگین بر روی آن قرار داد.

 

آیا پس از نصب چمن مصنوعی بر بستر خاک خطر انتقال آلودگی از سطح خاک به چمن مصنوعی وجود دارد؟
این سوالی یکی از پرتکرارترین سوالاتی که در این زمینه پرسیده می‌شود و نشان دهنده نگرانی بالای افراد برای انتقال آلودگی از سطح خاک به چمن مصنوعی است. پاسخ به این سوال قطعا منفی است. امکان انتقال آلودگی از سطح خاک به چمن مصنوعی وجود ندارد. زیرا همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، لایه ژئوتکس که بر بستر خاک قرار می‌گیرد حائلی میان چمن مصنوعی و خاک به شمار می‌رود و در نتیجه دیگر آلودگی‌های خاک نمی‌توانند به سطح چمن مصنوعی انتقال پیدا کنند.

 

آیا چمن مصنوعی بر بستر خاک مستحکم نصب می‌شود؟
بسیاری از افراد نگران این موضوع هستند که پس از نصب چمن مصنوعی بر بستر خاک، خطر جا به جایی این محصول وجود داشته باشد. اما بهتر است بدانید که جای هیچ نگرانی نیست! همانطور که در رویه نصب چمن مصنوعی اشاره کردیم، ابتدا لایه‌های این چمن با استفاده از نوار سمینگ تیپ و پلی اورتا به خوبی به یکدیگر متصل می‌شوند و سپس سیلیس در بین الیاف این چمن ترزیق می‌گردد، همین امر سبب می‌شود که سطح آن سنگین شود و تکان نخورد.

 

مزایای نصب چمن مصنوعی بر بستر خاک
نصب چمن مصنوعی بر بستر خاک یکی از به روزترین روش‌های نصب این چمن است که مزایای آن بدین شرحند:

نصب چمن مصنوعی بر اساس استانداردهای روز دنیا
نفوذپذیری بالا برای خروج آب از سطح
عدم استفاده از سیمان و آسیب به خاک
سرعت بالای نصب (اگر برای زیرسازی از بتون استفاده شود، چند روز باید بگذرد تا سطح بتون سفت و قابل استفاده گردد)
روشی پاکیزه و ایمن
کاهش هزینه‌ها
کاهش هزینه‌ها با استفاده از نصب چمن مصنوعی بر بستر خاک
یکی از مزایای منحصر به فرد استفاده از این روش کاهش هزینه‌هاست. شما با نصب چمن مصنوعی بر بستر خاک دیگر نیاز به آبیاری ندارید و همین امر سبب می‌شود که در مصرف آب صرفه جویی شود. همچنین، با نصب این چمن در حیاط و یا باغچه نیازی نیست که هر چند وقت یکبار برای جلوگیری از رویش علف‌های هرز به از کود شیمیایی استفاده کنید و یا هر چند روز یکبار باغچه را با دستگاه چمن زنی مرتب کنید. این زمان را می‌توانید صرف کارهایی بکنید که به آنها علاقه دارید!

 

از چه چمن‌هایی برای نصب بر بستر خاک باید استفاده کنیم؟
یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های چمن مصنوعی که برای نصب بر بستر خاک انتخاب می‌گردد این است که این چمن نباید تراکم بالایی داشته باشد تا امکان تزریق سیلیس در بین الیاف آن وجود داشته باشد. همچنین سطح زیره این چمن باید زهکش داشته باشد تا بتواند آب را از روی سطح چمن خارج کند. از چمن‌هایی که قابلیت نصب بر روی بستر خاک را دارند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

چمن مصنوعی رویال بلژیکی ۲۰ و ۲۵ میل
چمن مصنوعی اسپریت ۲۰ و ۲۵ میل
چمن مصنوعی ماهونیا ۲۵ و ۳۵ میل

مقالات مرتبط:

چمن مصنوعی

چمن مصنوعی تزئینی

چمن مصنوعی ورزشی

اجرا و نصب چمن مصنوعی