مقالات

چمن هیبریدی را بهتر بشناسیم

چمن هیبریدی را بهتر بشناسیم

پیامدهای نصب چمن مصنوعی بر روی چمن طبیعی
چمن‌های طبیعی در مناطق گرمسیری جهان، به دلیل تابش شدید نور آفتاب، به رنگ قهوه‌ای متمایل می‌شوند. علاوه بر این خشکی هوا و حتی خشکسالی در بعضی از این مناطق آسیب‌های غیر قابل جبرانی را به چمن طبیعی وارد می‌کند و هزینه‌های گزافی را برای صاحبان فضاهای سبز در بر دارد. از این روی، به ویژه ساکنان خانه‌ها در این مناطق به چمن مصنوعی روی آورده‌اند تا هم در مصرف آب، صرفه جویی شود، هم وقت کمتری را در گرمای شدید آفتاب صرف رسیدگی به چمن خود کنند و در عین حال، همیشه از نمای چمنی شاداب و سبز برخوردار و بهره مند باشند.

از آنجاکه مردمان محلی در مناطق گرم و خشک دنیا رغبت بیشتری به استفاده از چمن مصنوعی نشان می‌دهند، چمن مصنوعی هر چه بیشتر محبوب شده است و مردمان از متخصصان می‌خواهند تا چمن مصنوعی را برایشان نصب کنند. بسیاری نیز، خود، این پروژه را بر دوش می‌کشند تا هزینه کمتری صرف شود. همچنین دیده شده که مردم از روش‌های خاصی استفاده می‌کنند تا به فرآیند نصب، سرعت بیشتری دهند.

نصب چمن مصنوعی بر روی چمن طبیعی
یکی از این روش‌ها، نصب چمن مصنوعی بر روی چمن طبیعی قبلی است و نتیجه آن، شکل گیری نوعی از چمن هیبریدی خواهد بود. شاید در وهله نخست، کمی عجیب باشد اما با نگاهی به دلایل فنی، کاملا درک می‌کنیم که چرا بعضی‌ها ترجیح می‌دهند تا چمن مصنوعی خود را بر روی چمن طبیعی نصب کنند. پیاده سازی چنین سیستمی، باعث می‌شود که از برداشتن کامل چمن طبیعی موجود، به طور کامل اجتناب کرده و از کندن زمین نیز پیشگیری شود. چراکه معمولا پیش از نصب چمن مصنوعی، زمین را می‌کنند و با حذف این دو مرحله، می‌توان در صرف زمان و هزینه، صرفه جویی کرد و زودتر به هدف رسید.

به این ترتیب دیگر لازم نیست مراقب چمن طبیعی باشیم یا آن را آب دهیم. این مزایا احتمالا از نظر برخی‌ها، قابل توجه هستند و به همین دلیل هم است که دوستداران چمن مصنوعی، مرتب این سئوال را می‌پرسند که آیا امکان نصب چمن مصنوعی بر روی چمن طبیعی وجود دارد یا نه؟ توصیه می‌کنیم درباره این موضوع بیشتر بحث و بررسی کنیم چون پاسخ به این سوال با جواب‌های ساده‌ای همچون آری یا خیر امکان پذیر نیست. اولین بخش پاسخ به این سئوال مثبت است. بله! شما می‌توانید چمن مصنوعی خود را روی چمن طبیعی نصب کنید و به نوعی، چمن هیبریدی داشته باشید. اما این به آن معنا نیست که شما لزوما به هدف و نتیجه دلخواه خود دست خواهید یافت.

مزایا و معایب چمن هیبریدی
بهتر است به مزایا و معایب استفاده از این نوع چمن هیبریدی نگاهی بیندازیم.

مزایای نصب چمن مصنوعی بر روی چمن طبیعی را به صورت کلی و فهرست وار، می‌توانیم اینگونه مرور کنیم:
اولا، دیگر لازم نیست برای برداشتن چمن قبلی هزینه کنید.
دوم آنکه دیگر لازم نیست پیش از نصب چمن مصنوعی برای آماده شدن زمین، زمان و پول صرف کنید.
این موارد، مزایای نصب چمن هیبریدی هستند. حال آن‌که معایب نصب چمن مصنوعی روی چمن طبیعی را نباید از یاد ببریم.

معایب نصب چمن مصنوعی روی چمن طبیعی را نیز می‌توان اینگونه برشمرد:
اولا اگر جسم حائل و لایه مانع، بین این دو نوع چمن وجود نداشته باشد، شانس رشد علف هرز چمن طبیعی از لابه لای چمن مصنوعی بسیار زیاد می‌شود و این یعنی لزوم مراقبت مداوم و نگرانی‌های تازه برای صاحبان چمن!
دومین مسئله اینکه اگر زمین زیر چمن جدید را آماده نکنید، احتمالا در آینده مشکلات زهکشی خواهید داشت.
سومین موضوع این است که اکثر قسمت‌های چمن طبیعی به دلیل وجود چمن مصنوعی، بر روی لایه‌هایی بالایی خود، خواهند مرد و قسمتی از آنها هم برای بقا، راهشان را از میان لایه زیرین چمن مصنوعی پیدا می‌کنند و بالا می‌آیند و در کل، تاثیر مخربی روی چمن مصنوعی می‌گذارند.
اما مهم‌ترین عیب این کار، ایجاد سطح ناصاف و نه چندان زیبای چمن مصنوعی و لایه رویی آن است.
توصیه:
به هر حال، توصیه ما استفاده از این نوع چمن هیبریدی نیست، گرچه امکان نصب چمن مصنوعی روی چمن طبیعی قبلی وجود دارد ولی معایب این کار از مزایای آن بیشتر است و در مجموع اجرای این نوع سیستم هیبردی یا به تعبیری، اجرای چمن مصنوعی بر روی چمن طبیعی را توصیه نمی‌کنیم. شاید بتوان انواع دیگری از روش‌های اجرای توأمان چمن مصنوعی و چمن طبیعی، یا همان چمن هیبردی را سراغ گرفت که معایب اجرای چمن مصنوعی بر روی چمن طبیعی را نداشته باشد و در عین حال راندمان دلخواه را به بهره داران بدهد. برای آشنایی بیشتر در مورد انواع روش‌های اجرای چمن مصنوعی، با مطالب چمنزار همراه باشید!

مقالات مرتبط:

چمن مصنوعی

چمن مصنوعی تزئینی

چمن مصنوعی ورزشی

چمن مصنوعی فوتبال

چمن مصنوعی فوتسال

اجرا و نصب چمن مصنوعی

ترمیم و تعمیر چمن مصنوعی

نگهداری چمن مصنوعی

نمایندگی فروش چمن مصنوعی

چمن مصنوعی مدارس

چمن مصنوعی تراس

چمن مصنوعی حیاط