مقالات

چمن مصنوعی در حیاط

چمن مصنوعی برای حیاط

چمن مصنوعی انواع مختلفی دارد و در زمینه های مختلفی از آن استفاده میشود. به عنوان مثال در زمینه های ورزشی ، تزئینی ، در برخی مکان ها جایگزین موکت و به عنوان ضربه گیرها در پارک ها و … از جمله مواردی است که میتوان اشاره کرد .

یکی از کاربرد های چمن مصنوعی استفاده آن در حیاط خانه هاست .که در واقع در زمینه های تزیینی قرار میگیرد و به منزله زیبایی و جلوه بخشیدن در حیاط استفاده میشود .

حیاط خانه مکانی است که همیشه در معرض دید میباشد چه از بالای پشت بام و چه از داخل منزل . پس چگونگی نگهداری از حیاط و جلوه دادن به آن میتواند شما و اطرافیان و حتی افرادی که در همسایگی شما زندگی میکنند را تحت تاثیر قرار دهد. اما چگونه میتوان به بهترین شکل حیاط را تزئین کرد !! در ادامه راهکار هایی به شما ارائه میدهیم تا بتوانید به بهترین شکل ممکن حیاط منزلتان را زیباسازی بکنید .

قبل از هر کاری بهتر است با انواع چمن های مصنوعی برای حیاط آشنا شوید تا بتوانید چمن مناسب را انتخاب کنید .

چمن مصنوعی بین موزائیک :

در برخی حیاط ها کف حیاط با سنگ فرش ها پوشیده شده است ولی ما بین سنگ ها فاصله ای وجود دارد .بهترین گزینه که به ذهن میرسد پر کردن این فضا با چمن میباشد .اما کاشت چمن طبیعی ما بین سنگ بسیار کار دشوار و نگهداری آن نیز بسیار سخت است ولی جمن های مصنوعی نه نیاز به کاشت دارند و نه نگهداری انها کار سختی است و دقیقا همان زیبایی را برای شما به ارمغان می اورد .

چمن مابین موزائیک کار بسیار ظریفی است و نیاز به مهارت خاص دارد و قبل از  انجام نصب چمن حتما باید زیر سازی که مابین سنگ ها بکار برده شده صاف و یکدست باشد تا بتوان چمن را براحتی چسباند وگرنه کار شما خراب خواهد شد .

چمن مصنوعی برای باغچه :

معمولا در حیاط هر خانه یک باغچه وجود دارد و هر کسی بنا بر سلیقه خودش آن را با درختان و گل و گیاه تزئین کرده است . اما فضای کف باغچه ها را چگونه تزئین کنیم که  بتوان زیبایی باغچه را دوچندان کرد .  ایجاد فضای سبز و چمن بهترین گزینه است که به ذهن هر کسی میرسد و نصب چمن مصنوعی نیز راحت ترین و کم هزینه ترین راه ممکن است و میتوانید همان زیبایی که مدنظرتان است را ایجاد کنید . نصب چمن کف باغچه امکان پذیر میباشد ولی مهارت های خاص خودش را نیاز دارد و نیاز به زیر سازی تمیز و برشکاری دقیق دارد و باید اینکار را به دست متخصصان مجرب بسپارید .

حیاط سبز (چمن مصنوعی روی بتن )

حیاط سبز یعنی حیاطی که یکدست چمن مصنوعی شده و کف پوش آن کلا سبز شده است و نمای یکدست سبزرنگ زیبایی را به رخ میکشد .ایجاد اینگونه فضا ها معمولا در حیاط خلوت ها و مکان هایی که خیلی روی ان رفت و امد نشود ایجاد میکنند .زیرا اگر شما بخواهید همچین فضایی را در مکانی که رفت و امد زیاد میشود انجام دهید به مرور چمن شادابی خود را از دست میدهد و کثیف میشود و از عمر ان نیز کاسته خواهد شد . البته ناگفته نماند برخی چمن های مصنوعی جنس خاص دارند و میتوان انها را در مکان های پر رفت و امد نیز استفاده کرد .

اما بدانید که اگر قصد دارید حیاط یکدست سبز داشته باشید باید زیرسازی کف حیاط  مناسب اینکار باشد .جنس کف باید یکدست صاف و بدون پستی بلندی و همچنین از جنس سخت مثلا بتن باشد تا بتوان چمن را روی آن چسباند که در اثر فشار جابجا و چروک نشود .

مقاومت چمن مصنوعی حیاط

یکی از سوال هایی که به ذهنتان می آید شاید این باشد که مقاومت چمن مصنوعی حیاط چگونه است .آیا به آسانی و رفت و آمد دچار پارگی و چروک نمیشود !!

باید به شما بگویم که یکی از مزیت های چمن مصنوعی مقاومت خوب آن میباشد .حیاط خانه مکانی است که رفت و امد در ان زیاد است و کف حیاط مدام در معرض شستشو و آب  و تابش نور آفتاب قرار دارد . پس از جنس چمنی که میخواهید برای کف آن استفاده کنید باید مطمئن باشید . زیبایی چمن به شادابی و سبز بودن رنگ آن میباشد و اگر تغییر رنگ دهد در واقع زیبایی خاصی نخواهد داشت‌ و جلوه خود را از دست میدهد. خوشبختانه جنس و بافت چمن به گونه ای است که در برابر تابش نور آفتاب دچار هیچ گونه تغییر رنگی نمیشود و چندین سال رنگ خود را حفظ میکند . ولی برای اینکه شادابی چمن از بین نرود بهتر است هر از چند گاهی شستشو شود و فرچه بخورد .و اما جنس موکت چمن به گونه ای میباشد که انعطاف پذیری بالایی دارد و فشار های زیادی را تحمل میکند و میتوانید با خیال راحت روی آن چندین سال رفت و امد بکنید .

ناگفته نماند که نحوه نصب و اجرای چمن نیز تاثیر بسزایی در سالم ماندن آن دارد .اگر نصب چمن با ظرافت کامل و بصورت کاملا حرفه ای انجام شود میتواند عمر چمن و شادابی آن را طولانی تر بکند . دقت کنید که تیم نصب حرفه ای را برای انجام کارتان انتخاب کنید .

 قیمت چمن مصنوعی حیاط

چمن مصنوعی حیاط یک نوع چمن تزئینی محسوب میشود و اگر بدنبال انواع آن هستید باید در دسته چمن های تزئینی آن را پیدا کنید و چمن مورد نظرتان را انتخاب کنید .

قیمت چمن مصنوعی حیاط معمولا از ۹۰ هزارتومان تا ۲۵۰ هزار تومان میباشد .

نحوه محاسبه قیمت چمن بصورت متر مربع میباشد .  وقتی به شما میگویند متری ۹۰ هزار تومان یعنی هر متر مربع ۹۰ هزار تومان میباشد. میزان محاسبه قیمت چمن بر اساس جنس ، تراکم و اندازه ارتفاع چمن میباشد .در هنگام محاسبه هزینه چمن باید هزینه نصب را جداگانه محاسبه کنید .

هزینه نصب چمن مصنوعی بستگی به نوع اجرای چمن متفاوت میباشد . یعنی اگر نصب شما مابین سنگ باشد گران تر از نصب یک تیکه میباشد .چون برشکاری بیشتر و نیاز به دقت بیشتری دارد و چسب بیشتری مصرف میکند .هزینه نصب معمولا از متری ۱۱ هزار تومان تا ۲۵ هزار تومان میشود .

نحوه نگهداری چمن مصنوعی در حیاط

شاید برخی ها بر این باور باشند که چمن های مصنوعی برخلاف چمن های طبیعی دیگر نیازی به هیچ نوع نگهداری ندارند . اما این طرز فکر کاملا اشتباه است . درست است که نگهداری چمن مصنوعی مانند چمن های طبیعی دردسر ندارد ولی باز با این حال نیاز به نگهداری های خاص خودش را دارد .

چمن طبیعی نیاز به آبیاری روزانه و اصلاح  کردن دارد و هرس کردن علف های هرزی که وسط چمن می روید نیز از دیگر دردسر های آن میباشد اما چمن مصنوعی این دردسر ها را ندارد .پس منطور از نگهداری چمن مصنوعی چیست !

روزانه در روی زمین چمن مصنوعی شما رفت و آمد های زیادی میشود و نه تنها انسان ها بلکه ممکن است رفت و آمد حیوانات و پرندگان روی آن صورت گیرد .همین رفت و امد روی چمن اگر با گل و خاک کفش های شما همراه باشد باعث میشود که به مرور الیاف چمن کثیف شده و لابه لای هم گره بخورند و به مرور شادابی خود را از دست بدهد . برای جلوگیری از این اتفاق نیاز است که هر از چند گاهی با شیلنگ آب و فرچه روی چمن را شستشو دهید تا تمیز شود و آلودگی از بین برود.

حیواناتی از جمله گربه ها و سگ ها و پرندگان نیز ممکن است فضولاتشان را روی چمن بریزند باید مراقب باشید که سریعا اینگونه کثیفی ها را با مواد شوینده مثلا شیشه شورها و پارچه تمیز کنید که روی الیاف نماند .

شاخ و برگ درختان  روی چمن را نیز جارو بزنید .چون ممکن است شاخ و برگ های تیزی داشته باشند و در هنگام راه رفتن لابه لای  الیاف بروند و باعث آسیب زدن به چمن شود .پس مواظب باشید همین کار های ریز که شاید به نظرتان به چشم نیایند میتواند باعث آسیب زدن به چمنتان شود و عمر آن را کمتر کند.

مقالات مرتبط:

چمن مصنوعی

چمن مصنوعی تزئینی